Bij de transitie naar organiseren op basis van vertrouwen gaat het veel over loslaten. Het loslaten van procedures, van regels, van functies en van het denken in hokjes en gebaande paden. Hier is al veel over geschreven en gezegd, maar hoe doe je dat nu concreet, waarmee kan je beginnen? In deze column willen we een concrete stap met u delen die de basis vormt van deze wijze van organiseren.
In een vorm te geven transitieproces naar organiseren op basis van vertrouwen moeten dus de gebaande paden en regels worden losgelaten en/of opnieuw ter discussie worden gesteld. Dat wil niet zeggen dat er niets voor in de plaats komt. Je zal op zoek moeten gaan naar een nieuwe set van zaken waar je als individu en als organisatie houvast aan hebt, de zogenaamde ‘pijlers’. Bovendien is het heel menselijk om niet het oude te willen loslaten zonder uitzicht op iets nieuws.
Fundament
Dit nieuwe ‘houvast’ in de vorm van ‘pijlers’ van je organisatie werkt niet vanuit structuur of controle, maar eerder als fundament onder alles wat je doet. Wat is je doel als organisatie? Wat is de “why” die de mensen uit de organisatie delen? Welke principes delen we? En welke uitgangspunten?
Gezamenlijk gecreƫerd
Essentieel is dat de pijlers, als ‘grondvesten’ van de organisatie, niet top-down worden vastgesteld. Juist het gezamenlijk bepalen wat de pijlers zijn, betekent dat dit de breed geaccepteerde en doorleefde principes zijn, waar je elke dag weer van uit kan en mag gaan.
Een case uit de praktijk
Een voorbeeld uit de praktijk is het transitieproces bij de Zorggroep Eerste Lijn. Hierin was een belangrijk stap het vaststellen van de pijlers als ‘tegenhanger’ van functies en procedures.
In een sessie met de mensen van de organisatie werden gezamenlijk de pijlers vastgesteld. Opvallend was dat onderhuids veel van de pijlers wel al beleefd werden, maar nooit waren uitgesproken. Juist de gesprekken over de nuances gaven veel inzicht; “Waarom vind je dat?” en “O, bedoel je dat er mee”. Geen grote verrassingen dus, wel het effect dat nu het besproken en opgeschreven is, het ‘echter’ is. En daardoor tastbaar bruikbaar als basis voor plannen, discussies en besluiten.
Onze pijlers zijn:
1. Buiten de gebaande paden
2. 1+1=3
3. Gezamenlijk belang boven individueel belang
4. Positiviteit
5. Eerlijk en transparant
6. Spiegelen (scherp houden)
Kernwaarden
Omdat we bij het maken van de pijlers ook aanliepen tegen aan aantal kernwaarden die erg dicht aan liggen tegen de pijlers, maar toch van een iets ander abstractie niveau zijn, hebben we de kernwaarden ook gelijk benoemd.
Onafhankelijk van elkaar kwamen we met 4 groepen op deze zelfde kernwaarden uit:
1. Lef
2. Vertrouwen
3. Gunnen
4. Eigen verantwoordelijkheid
En dan er echt mee werken…
Na zo’n sessie sluipt het gevaar dat de uitkomsten onder in een la belanden. We hebben de pijlers nog tastbaarder gemaakt door ze te visualiseren. We hebben er de passende afbeeldingen bij gezocht en op kantoor gehangen. Een mooi fundament om steeds weer naar te kunnen (ver)wijzen. “Weten jullie nog, dit was ons principe”.
Yvonne van Kemenade en Danielle Gruijs
Yvonne van Kemenade heeft als Directeur van de Zorggroep Eerste lijn de transitie naar organiseren op basis van vertrouwen ingezet. Danielle Gruijs begeleidt het transitieproces vanuit haar praktijkervaring met deze manier van organiseren.
goed verhaal!
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat het sterker werkt als de verwijzing verandert in de actieve tegenwoordige tijd:
BeantwoordenVerwijderen"jullie weten toch, dit is ons principe"
Beste Yvonne,
BeantwoordenVerwijderenDat is mooi uitgewerkt. Fantastisch hoe je tot uitdrukking brengt hoe je een cultuurverandering en daarmee dus de kernwaarden, in werking zet. Communicatie, teambuilding en symbolen zijn inderdaad belangrijke onderdelen bij veranderingsproces (zie ook Kotter) en de kracht van herhalen.
Positieve drijfveer en uitgaan van de kwaliteiten in mensen is ook onze insteek en benadering binnen praktijk HetAnker. Jouw filosofie sluit heel goed aan, aan onze eigen organisatiecultuur.
Je bent eigenlijk met 2 veranderingsprocessen bezig tegelijkertijd: cultuurverandering (vertrouwensvennootschap) en ook verzelfstandigen van de organisatie in kader van professionalisatie.
Groet Else
Beste Yvonne,
BeantwoordenVerwijderenHeel inspirerend! Ik ben benieuwd hoe en wat er voor de professional en de klant anders is dan in een organisatie gebaseerd op procedures, regels en functies.
Hartelijke groet, Marianne Bramson
Beste Marianne,
BeantwoordenVerwijderenAls professional geeft dit model je de vrijheid om je eigen vakmanschap en enthousiasme ten volle te kunnen benutten. Dit geeft enorm veel betrokkenheid, een oplossing die je zelf bedenkt wil je tenslotte heel graag ook realiseren.
Voor de klant levert diezelfde betrokkenheid en creativiteit betere resultaten op dan een standaardaanpak opgelegd door een 'procedure' of een hoofdkantoor. Bovendien doet het iets moois in de dynamiek van een organisatie om mensen over de vloer te hebben die volop eigen verantwoordelijkheid nemen, en daarbij plezier uitstralen.
Hartelijke groet, Danielle